Egypten 2010

Efter att ha shoppat loss ganska rejält redan på taxfreen började vandringen mot planet.
Litet vanligt plan, alltså inte ett sånt där stort och bekvämt plan. Med andra ord= panikångest.
Är det någonting jag verkligen hatar så är det att flyga. Starten var sjukt jobbig, hatar när det guppar och smäller överallt. Men efter några minuter var skräcken borta. Så på det stora hela var flygresan okej. Bättre än väntat!
När vi klev av planet mitt ute i öknen var det som att gå in i en bastu. Från ca 10 grader till 40 på några sekunder.
Jag & mamma har ju som sagt varit där förut, så för oss var det inte så speciellt. Men det var kul att se pappas ansiktsuttryck när han såg alla beväpnade poliser som springer omkring och det kaos som råder i Egypten.

Hotellet var sig likt, lite nya förbättringar dock. Jag kände igen en person på hotellet från förra gången som jag blev riktigt glad över att se, Mahmoud! Underbar människa. Det är så intressant att lyssna till deras uppfattning om livet och deras värderingar osv. Han tog med oss ut två kvällar, så himla snällt. Mahmoud köpte även en present till mig, två arabiska skivor. Tänk att dom är så gästvänliga och köper presenter och bjuder på allt där fast dom inte tjänar något alls. Det dom tjänar ihop på en månad är som en dagslön för oss. 590 egyptiska pund tjänar dom på en dag.

Vi gjorde tre utflykter under våra två veckor, en till Luxor och två båtturer till Giftun.
Luxor-resan är något jag sent kommer glömma. Det var hur häftigt som helst att få se Karnak templet, beduinerna, Hatshesputs tempel och Konungarnas dal. Det enda problemet var att det var mellan 50-53 grader varmt den dagen. Jag fick solting och huden kokade på mig. Fick små vattenfyllda blåsor över hela kroppen som kokade.. Helt sjukt! Har aldrig varit med om sån värme förut. Men det var en häftig upplevelse! Gör dock inte om det.

Båtturerna till Giftun var underbara, båda två. Att snorkla i Egypten är som att vara i himlen.
Korallerna är så otroligt vackra och fiskarna är färggranna och söta. Vi har haft turen att se delfiner varje gång, säkert över 10 stycken har vi lyckats se. Roliga djur det där :)
Själva Giftun är en utav de vackraste platserna jag har varit på. En stor sandhög mitt ute i havet!
Låter kanske inte så vackert, men tro mig. Det är vackert! Sanden är alldeles vit och det är jätte mycket små snäckor överallt. Vattnet är så klart att man ser rakt ner till botten på flera meters djup!
Åker man till Egypten måste man åka till Giftun. Snorklingen och båtturen är en upplevelse man aldrig glömmer.

Shoppa var vi inte jätte duktiga på måste jag säga. Det vart tre ringar, två till mig och en till Magnus. Lite skor och presenter bara! Det är väldigt billigt där om man orkar förhandla om priset. Dom kan lura en till månen och tillbaka om man inte är på sin vakt!

Jag älskar Egypten. Vädret är alltid på topp, människorna är underbara och maten är god.
Med andra ord... Vi åker tillbaka i Mars :) Haha.














Ska köra ett bildmaraton framöver. Har inte tid att lägga upp fler just nu!
Jacob fyller 12 idag, så nu är det kalas på schemat.
Ha en bra dag!




Älskar och saknar dig Magnus, kom hem nu!


Kommentarer
Postat av: Anna

underbara bilder ! :)

2010-11-06 @ 13:01:24
URL: http://annaahellgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0